Ahad, 20 Disember 2020

BENEDICT, JASNIH DILANTIK SETIAUSAHA AGUNG DAN BENDAHARI SAFA YANG BAHARU

 

Bung Moktar bersama ahli majlis tertinggi SAFA sempat meninjau keadaan padang latihan berhampiran pejabat SAFA sebelum mempengerusikan mesyuarat.

KOTA KINABALU: Pemangku Presiden SAFA, Datuk Seri Bung Moktar Radin hari ini mengumumkan pelantikan Timbalan Pengarah UPEN, Benedict Asmat dan Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Dalit, Jasnih Daya masing-masing sebagai setiausaha agung dan bendahari agung persatuan itu yang baharu. 

Pelantikan Benedict dan Jasnih bagi menggantikan Rafie Robert dan Joehari Ayub yang dilantik ke jawatan berkenaan, baru-baru ini.

Benedict merupakan salah seorang naib presiden SAFA sebelum ini.

Bekas pemain negeri, Azman Mastar pula dilantik sebagai penolong setiausaha agung yang baharu. 

Bung Moktar yang juga Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kerja Raya, berkata Rafie dan Joehari bagaimanapun akan dilantik sebagai anggota majlis tertinggi (AMT) SAFA. 

Katanya, pelantikan AMT yang lain akan dilakukan kemudian. 

"Ini merupakan sebahagian langkah segera yang diambil dalam usaha untuk menstrukturkan semula pentadbiran badan bolasepak ini." 

"Usaha dan pendekatan lain, kita sedang pertimbangkan bagi membolehkan langkah yang lebih pro-aktif ke arah kemajuan sukan bolasepak di negeri ini," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat jawatankuasa eksekutif dan AMT SAFA di pejabat persatuan itu di Kompleks Sukan Likas di sini.

CERIA...Bung Moktar mempengerusikan mesyuarat itu dalam suasana ceria.

Beliau berkata, pembentukan pasukan Piala Presiden dan Piala Belia untuk menghadapi liga musim depan akan dilakukan secepat yang mungkin. 

Katanya, ia termasuk penyusunan pengurusan, pelantikan jurulatih dan pemilihan pemain-pemain bagi kedua-dua skuad itu. 

"Kita akan lakukan dengan teliti dan seboleh-bolehnya secepat yang mungkin supaya pasukan terbabit dapat melakukan persiapan yang rapi untuk bertanding," katanya.

Mengikut ketetapan yang dikeluarkan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), pertandingan Piala Presiden dan Piala Belia bagi musim 2021 dijadualkan berlangsung pada Jun tahun depan. 

Pemangku Presiden SAFA itu juga menambah bahawa penstrukturan semula yang akan dilakukan SAFA turut diperluaskan di peringkat SAFA daerah. 

Menurut beliau, pihaknya berharap usaha itu berjalan dengan lancar dan mampu membawa perubahan kepada sukan bolasepak bukan sahaja di peringkat negeri tetapi juga di seluruh daerah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan