Isnin, 21 Disember 2020

CEO SABAH FC SAH LETAK JAWATAN

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Sabah FC, Dato' Verdon Bahanda (gambar) mengesahkan meletakkan jawatan dari kelab itu berkuatkuasa hari ini (Isnin).

Menurut beliau, pengundurannya itu susulan pertemuannya dengan Pemangku Presiden Persatuan Bolasepak Sabah (SAFA), Datuk Seri Bung Moktar Radin yang memaklumkan keputusan beliau untuk merombak SAFA dan Sabah FC.

Dalam satu kenyataan di akaun facebooknya, Verdon berkata, peletakan beliau turut membabitkan tugasnya sebagai pengarah serta pemilik kelab berkenaan.

"Saya sedar walaupun saya pemilik Sabah FC tetapi saya perlu mendapat mandat dari semua pihak berkepentingan dalam Sabah FC Sdn Bhd untuk membuat keputusan besar dan kritikal," katanya.

Beliau berkata, pihaknya akan menandatangani semua dokumen penyerahan hak sahamnya dalam Sabah FC Sdn Bhd kepada SAFA dan peletakan semua jawatan selepas mendapat bayaran balik dari SAFA untuk semua perbelanjaan yang sudah dikeluarkan.

Awal bulan ini, blog ini juga secara eksklusif melaporkan hasrat beliau untuk meletakkan jawatan dan perkara itu disahkan Pemangku Presiden SAFA ketika itu, Dato' Abdul Rahman Zakaria.

Difahamkan Verdon telah membelanjakan sejumlah RM2 juta kepada SAFA ketika mengambil alih pengurusan kelab berkenaan. Bagaimanapun persatuan itu dikatakan menanggung hutang tertunggak kira-kira RM6 juta sehingga ini.

Sebahagian daripada hutang itu terutama membabitkan bayaran khidmat pemain import sebelum ini perlu dijelaskan bagi mengelak ia menjejaskan penyertaan dalam Liga Super musim depan.

Pelantikan Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Bung Moktar Radin baru-baru ini disifatkan banyak pihak sebagai "jalan penyelamat" terhadap kemelut yang dihadapi badan bolasepak itu.

Pelantikan beliau yang mendapat restu Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Hajiji Mohd Noor telah dipersetujui sebulat suara Ahli Majlis Tertinggi (AMT) SAFA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan