Rabu, 16 Disember 2020

BN SABAH SOKONG DARURAT DI BUGAYA TANGGUH PRK

Barisan Nasional (BN) Sabah menyokong perisytiharan darurat bagi menangguhkan pilihan raya kecil (PRK) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bugaya.

Pengerusinya, Datuk Seri Bung Moktar Radin (gambar) berkata, keputusan itu tepat dan ia langkah yang sesuai dengan keadaan negara ketika ini yang masih berhadapan penularan wabak Covid-19.

"BN dan Umno Sabah menjunjung kasih perkenan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah untuk perisytiharan darurat di DUN Bugaya sekali gus menunda PRK kawasan berkenaan," katanya ketika dihubungi sebagai mengulas perisytiharan darurat tersebut.

Yang di-Pertuan Agong mengisyitiharkan Proklomasi Darurat di Parlimen Gerik, Perak dan DUN Bugaya di Sabah bagi menangguhkan pilihan raya di kedua-dua kawasan berkenaan.

Bung Moktar yang juga Ketua Umno Sabah sebelum ini menyatakan bahawa BN tidak akan meletakkan calon bagi PRK DUN Bugaya dan ia akan meneruskan pendirian itu.

Katanya, keputusan perisytiharan darurat merupakan satu tindakan yang perlu bagi memastikan kesihatan rakyat diberi keutamaan serta mengelak risiko kehilangan nyawa akibat wabak virus tersebut.

Pada 27 November lepas, Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan PRK Parlimen Gerik dan DUN Bugaya diadakan serentak pada 16 Januari depan.

Menurut Pengerusi SPR, Datuk Abdul Ghani Salleh, tarikh penamaan calon bagi kedua-dua pilihan raya berkenaan diadakan serentak pada 4 Janruari.

PRK Parlimen Gerik diadakan berikutan kematian Datuk Hasbullah Osman manakala PRK Dun Bugaya disebabkan Adun kawasan itu juga telah meninggal dunia akibat sakit buah pinggang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan