Khamis, 17 Disember 2020

SAFA PERLU DISTRUKTUR SEMULA, KATA BUNG MOKTAR

Persatuan Bolasepak Sabah (SAFA) akan distrukturkan semula sejajar dengan langkah untuk mengembangkan sukan bolasepak di negeri ini, kata Pemangku Presidennya, Datuk Seri Bung Moktar Radin.

Beliau yang juga Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kerja Raya, berkata penstrukturan semula itu merupakan langkah awal yang akan dilakukannya sebaik dilantik memangku jawatan presiden SAFA pada Isnin lepas.

Katanya, ia perlu dilakukan bagi memastikan badan induk itu terus dihormati dan mampu melonjak pencapaian yang lebih baik demi pembangunan sukan bolasepak.

"Selaku pemangku presiden SAFA yang baharu, menjadi kewajipan saya untuk menyusun semula SAFA dan mengenal pasti kelemahannya," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata, pengurusan SAFA perlu dimantapkan menerusi pembabitan mereka yang berpengalaman dan dapat menyumbang sesuatu untuk perkembangan bolasepak.

"Sebab bolasepak ini adalah sukan yang amat digemari oleh semua pihak, tidak kira tua dan muda dan pada saya Sabah merupakan sebuah pasukan berpotensi bukan sahaja untuk menang malah mampu mengetengahkan bakat-bakat baharu,".

"Kita mahu kegemilangan bolasepak Sabah dikembalikan di semua peringkat termasuk di luar bandar agar lebih ramai dapat berkecimpung dalam sukan ini dan dapat diberikan tempat bermain dalam liga," katanya.

Mengulas lanjut mengenai pembabitannya dalam bolasepak, Bung Moktar berkata, kejayaan membawa pasukan Felcra FC ke Liga Super ketika menjadi penanung pasukan itu beberapa tahun lalu antara pencapaian pernah dilakarnya sebelum ini.

Katanya, pengalaman itu selain pernah berkecimpung dalam bolasepak daerah dan negeri dahulu, akan dimanfaatkan untuk memajukan pasukan Sabah.

"Pada saya ia bukan perkara baharu. Apa yang penting kita berikan keyakinan kepada pemain, pasukan dan pengurus untuk mengurus organisasi dengan baik, pastinya hasil juga baik," ujar beliau.

Pemangku Presiden SAFA itu juga berkata, kerajaan negeri bersetuju untuk menimbangkan bantuan kepada bekas pemain negeri, Bobby Chua yang sebelum ini dilaporkan sakit dan memerlukan rawatan lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan